Français
- +Proposal:
- +Be it resolved that the Green Party of Canada advocates for the disentanglement of trade with, the
- +reduction of economic dependency from, and the implementation of multilateral restrictive measures
- +against authoritarian states where evidence confirms gross and systematic violations of
- +International Human Rights Law (IHRL).
- +
- +Objective:
- +To develop Canada’s political leverage and economic independence on our approach to relations with
- +countries that have demonstrated major human rights violations and deep economic ties with Canada.
- +
- +Benefit:
- +Reduce the effects of coercive diplomacy on Canada, thereby strengthening our ability to safeguard
- +our values on democracy and human rights both at home and abroad.
- +
- +Supporting Comments from Submitter:
- +China is Canada’s second largest trading partner after the U.S. British think tank Henry Jackson
- +Society warned in a report that members of the Five Eyes intelligence alliance (Australia, Canada,
- +New Zealand, U.K., U.S.) were strategically dependent on China in 831 categories of goods, including
- +in critical industries such as communications, energy, transport systems, and information
- +technology. Canada is strategically dependent on China for 367 categories of goods. 83 of these have
- +applications in critical national infrastructure.
- +
- +Saudi Arabia is Canada's 17th largest trading partner, and is Canada's second largest export market
- +in the Middle East. Originally negotiated in 2014, the Canadian government renegotiated the $14
- +billion agreement in early 2020 to continue the sale of light-armoured vehicles (LAVs) to Saudi
- +Arabia, citing that cancellation would have meant penalties up to the full value of the agreement,
- +along with thousands of Canadian jobs in southwestern Ontario and across the defense industry supply
- +chain. Both the Auditor General and UN Human Rights Council subsequently found the export of LAVs to
- +Saudi Arabia carries significant human rights concerns.
- +
- +Rogers, James. Breaking the China supply chain: How the ‘Five Eyes’ can decouple from strategic
- +dependency. Henry Jackson Society, May 2020,
- +henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2020/05/Breaking-the-China-Chain.pdf
- +
- +Chase, Steven. Crown company responsible for Saudi combat vehicle deal failed to screen for human
- +rights risks: Auditor-General. The Globe and Mail, July 8, 2020
- +
- +Chase, Steven. Canada is fuelling war in Yemen with arms sales, UN report says. The Globe and Mail,
- +September 9, 2020.
- +
- +Green Value(s):
- +Participatory Democracy, Social Justice, Respect for Diversity, Non-Violence.
- +
- +Relation to Existing Policy:
- +Add to current GPC policy.
Français
- +Proposition :
- +Qu’il soit résolu que le Parti vert du Canada préconise le désarrimage du commerce avec les États
- +autoritaires, la réduction de la dépendance économique à leur égard et la mise en œuvre de mesures
- +restrictives multilatérales contre les États autoritaires lorsque des preuves confirment des
- +violations flagrantes et systématiques des droits de la personne.
- +
- +Objectif :
- +Développer l’influence politique et l’indépendance économique du Canada en modifiant notre approche
- +des relations avec les pays qui bafouent les droits de la personne et qui ont des liens économiques
- +profonds avec le Canada.
- +
- +Avantages :
- +Réduction des effets de la diplomatie coercitive sur le Canada, renforçant ainsi notre capacité à
- +préserver nos valeurs de démocratie et de droits de la personne, tant au pays qu’à l’étranger.
- +
- +Commentaires d’appui de l’auteur.e :
- +Après les États-Unis, la Chine est le deuxième partenaire commercial du Canada. Le groupe de
- +réflexion britannique Henry Jackson Society a averti dans un rapport que les membres du Groupe des
- +cinq, l’alliance de renseignement Five Eyes (Australie, Canada, Nouvelle-Zélande, Royaume-Uni,
- +États-Unis) étaient stratégiquement dépendants de la Chine pour 831 catégories de biens, y compris
- +dans des secteurs critiques comme les communications, l’énergie, les systèmes de transport et les
- +technologies de l’information. Le Canada est stratégiquement dépendant de la Chine pour 367
- +catégories de biens, dont 83 ayant des applications dans des infrastructures nationales
- +essentielles.
- +
- +L’Arabie saoudite est le 17e partenaire commercial du Canada et le deuxième marché d’exportation du
- +Canada au Moyen-Orient. En 2020, le gouvernement canadien a renégocié un accord de 14 milliards de
- +dollars datant de 2014, poursuivant ainsi la vente de véhicules blindés légers (VBL) à l’Arabie
- +saoudite, sous prétexte qu’une annulation aurait entraîné des pénalités pouvant atteindre la valeur
- +totale de l’accord et mettre en danger des milliers d’emplois canadiens dans le sud-ouest de
- +l’Ontario et dans toute la chaîne d’approvisionnement de l’industrie de la défense. Le vérificateur
- +général et le Conseil des droits de la personne des Nations Unies ont par la suite estimé que
- +l’exportation de VBL vers l’Arabie saoudite soulevait d’importantes préoccupations en matière de
- +droits de la personne.
- +
- +Rogers, James. « Breaking the China supply chain: How the ‘Five Eyes’ can decouple from strategic
- +dependency »
- +
- +. Henry Jackson Society, mai 2020,
- +henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2020/05/Breaking-the-China-Chain.pdf
- +
- +Chase, Steven. « Crown company responsible for Saudi combat vehicle deal failed to screen for human
- +rights risks: Auditor-General ».
- +
- +The Globe and Mail, 8 juillet 2020.
- +
- +Chase, Steven. « Canada is fuelling war in Yemen with arms sales, UN report says ».
- +
- +The Globe and Mail, 9 septembre 2020.
- +
- +Valeurs des verts :
- +Démocratie participative, justice sociale, respect de la diversité, non-violence.
- +
- +Lien avec la politique actuelle :
- +Ajout à la politique actuelle du PVC.