- Submitter Name
- --------------
- Maria Rodriquez
- Proposal
- --------
- To amend Bylaw 4 as follows:
- 4.2.2 When a General Meeting has been petitioned, Federal Council shall select the location (virtual
- and/or physical) and the date of the General Meeting and inform members within 30 days of receipt of
- the petition. The meeting shall be held within 90 days of receipt of the petition.
- 4.2.3 A Special General Meeting may be called with the purpose of making a specific decision or
- decisions, in which case those may be the only items on the agenda. In such cases, a general call
- for motions shall not be issued and the meeting shall be scheduled to take place within 75 days of
- receipt of the petition.
- 4.2.4 Notwithstanding 4.2.3, emergency motions moved from the floor during a Special General Meeting
- shall still be considered in accordance with section 4.3.3.
- Objective
- ---------
- To amend Bylaw 4 to strengthen the provisions for calling Special General Meetings by clarifying the
- language about purpose and timelines.
- Benefit
- -------
- Given that ordinary, regularly scheduled General Meetings are infrequent, it is important that the
- process to schedule and hold a Special General Meeting be clearly defined to ensure that petitions
- for Special General Meetings can be acted on in a timely fashion, thereby reinforcing this important
- accountability mechanism.
- Supporting Comments from Submitter
- ----------------------------------
- The GPC Constitution is clear that Federal Council is ultimately accountable to members in general
- meeting. However, ordinary General Meetings are infrequent and there are situations where membership
- decisions cannot wait for such a long period of time. Hence, our governance model has provisions for
- calling General Meetings outside of the ordinary schedule. This is a common feature of governance
- models where the highest authority is the General Meeting of members.
- Currently, Bylaw 4.2.2 instructs Federal Council on the time limit for selecting the date of a
- Special General Meeting, but it may be interpreted as placing no limits on the date to actually hold
- the meeting. Furthermore, the current bylaw does not make a distinction between regular General
- Meetings where there is a general call for motions and a Special General Meeting called for a
- specific purpose. This complicates the timelines set in the bylaw because the general call for
- motions associated with ordinary General Meetings currently drives the length of time it takes to
- schedule the meeting. With today’s technology allowing for virtual or hybrid meetings, it becomes
- more feasible logistically and financially to organize and hold a General Meeting within a
- reasonable timeframe.
- Green Value(s)
- --------------
- Participatory Democracy
- Relation to Existing Policy
- ---------------------------
- Add to current GPC policy.
Français
-Proposition :- Modifier le règlement 4 comme suit :
- 4.2.2 Lorsqu'une assemblée générale a été demandée, le Conseil fédéral choisira le lieu (virtuel
- et/ou physique) et la date de l'assemblée générale et en informera les membres dans les 30 jours
- suivant la réception de la demande. L'assemblée doit se tenir dans les 90 jours suivant la réception
- de la pétition.
- 4.2.3 Une assemblée générale extraordinaire peut être convoquée dans le but de prendre une ou
- plusieurs décisions spécifiques, auquel cas celles-ci peuvent être les seuls points à l'ordre du
- jour. Dans ce cas, il n'est pas nécessaire de lancer un appel général à motions et la réunion doit
- avoir lieu dans les 75 jours suivant la réception de la pétition.
- 4.2.4 Nonobstant l'article 4.2.3, les motions d'urgence proposées par l'assemblée au cours d'une
- assemblée générale extraordinaire sont examinées conformément à l'article 4.3.3.
-Objectif :- Modifier le règlement 4 afin de renforcer les dispositions relatives à la convocation d'assemblées
- générales extraordinaires en clarifiant le langage concernant le but et les délais.
-Avantage :- Étant donné que les assemblées générales ordinaires et régulières sont peu fréquentes, il est
- important que le processus de planification et de tenue d'une assemblée générale extraordinaire soit
- clairement défini afin de garantir que les pétitions pour des assemblées générales extraordinaires
- puissent être traitées en temps utile, renforçant ainsi cet important mécanisme de responsabilité.
-Commentaires d’appui de l’auteur.e :- La Constitution du PVC indique clairement que le Conseil fédéral est responsable en dernier ressort
- devant les membres réunis en assemblée générale. Cependant, les assemblées générales ordinaires sont
- peu fréquentes et il y a des situations où les décisions des membres ne peuvent pas attendre une si
- longue période de temps. C'est pourquoi notre modèle de gouvernance comporte des dispositions
- permettant de convoquer des assemblées générales en dehors du calendrier ordinaire. Il s'agit d'une
- caractéristique commune aux modèles de gouvernance où la plus haute autorité est l'assemblée
- générale des membres.
- Actuellement, le règlement 4.2.2 donne des instructions au Conseil fédéral sur le délai de sélection
- de la date d'une assemblée générale extraordinaire, mais il peut être interprété comme ne fixant
- aucune limite à la date de la tenue effective de l'assemblée. De plus, le règlement actuel ne fait
- pas de distinction entre les assemblées générales ordinaires où il y a un appel général de motions
- et une assemblée générale spéciale convoquée dans un but précis. Cela complique les délais fixés
- dans le règlement, car l'appel général de motions associé aux assemblées générales ordinaires
- détermine actuellement le temps nécessaire pour fixer la réunion. Avec la technologie d'aujourd'hui
- qui permet des réunions virtuelles ou hybrides, il est plus facile, d'un point de vue logistique et
- financier, d'organiser et de tenir une assemblée générale dans un délai raisonnable.
-Valeurs des Verts :- Démocratie participative
-Lien avec la politique actuelle :-Ajouter à la politique actuelle du PVC.
- Submitter Name
- --------------
- Maria Rodriquez
- Proposal
- --------
- To amend Bylaw 4 as follows:
- 4.2.2 When a General Meeting has been petitioned, Federal Council shall select the location (virtual
- and/or physical) and the date of the General Meeting and inform members within 30 days of receipt of
- the petition. The meeting shall be held within 90 days of receipt of the petition.
- 4.2.3 A Special General Meeting may be called with the purpose of making a specific decision or
- decisions, in which case those may be the only items on the agenda. In such cases, a general call
- for motions shall not be issued and the meeting shall be scheduled to take place within 75 days of
- receipt of the petition.
- 4.2.4 Notwithstanding 4.2.3, emergency motions moved from the floor during a Special General Meeting
- shall still be considered in accordance with section 4.3.3.
- Objective
- ---------
- To amend Bylaw 4 to strengthen the provisions for calling Special General Meetings by clarifying the
- language about purpose and timelines.
- Benefit
- -------
- Given that ordinary, regularly scheduled General Meetings are infrequent, it is important that the
- process to schedule and hold a Special General Meeting be clearly defined to ensure that petitions
- for Special General Meetings can be acted on in a timely fashion, thereby reinforcing this important
- accountability mechanism.
- Supporting Comments from Submitter
- ----------------------------------
- The GPC Constitution is clear that Federal Council is ultimately accountable to members in general
- meeting. However, ordinary General Meetings are infrequent and there are situations where membership
- decisions cannot wait for such a long period of time. Hence, our governance model has provisions for
- calling General Meetings outside of the ordinary schedule. This is a common feature of governance
- models where the highest authority is the General Meeting of members.
- Currently, Bylaw 4.2.2 instructs Federal Council on the time limit for selecting the date of a
- Special General Meeting, but it may be interpreted as placing no limits on the date to actually hold
- the meeting. Furthermore, the current bylaw does not make a distinction between regular General
- Meetings where there is a general call for motions and a Special General Meeting called for a
- specific purpose. This complicates the timelines set in the bylaw because the general call for
- motions associated with ordinary General Meetings currently drives the length of time it takes to
- schedule the meeting. With today’s technology allowing for virtual or hybrid meetings, it becomes
- more feasible logistically and financially to organize and hold a General Meeting within a
- reasonable timeframe.
- Green Value(s)
- --------------
- Participatory Democracy
- Relation to Existing Policy
- ---------------------------
- Add to current GPC policy.
Français
- +Nom du Déposant
- +---------------
- +
- +Maria Rodriguez
- +
- +Proposition
- +-----------
- +
- Modifier le règlement 4 comme suit :
- 4.2.2 Lorsqu'une assemblée générale a été demandée, le Conseil fédéral choisira le lieu (virtuel
- et/ou physique) et la date de l'assemblée générale et en informera les membres dans les 30 jours
- suivant la réception de la demande. L'assemblée doit se tenir dans les 90 jours suivant la réception
- de la pétition.
- 4.2.3 Une assemblée générale extraordinaire peut être convoquée dans le but de prendre une ou
- plusieurs décisions spécifiques, auquel cas celles-ci peuvent être les seuls points à l'ordre du
- jour. Dans ce cas, il n'est pas nécessaire de lancer un appel général à motions et la réunion doit
- avoir lieu dans les 75 jours suivant la réception de la pétition.
- 4.2.4 Nonobstant l'article 4.2.3, les motions d'urgence proposées par l'assemblée au cours d'une
- assemblée générale extraordinaire sont examinées conformément à l'article 4.3.3.
- +Objectif
- +--------
- +
- Modifier le règlement 4 afin de renforcer les dispositions relatives à la convocation d'assemblées
- générales extraordinaires en clarifiant le langage concernant le but et les délais.
- +Avantage
- +--------
- +
- Étant donné que les assemblées générales ordinaires et régulières sont peu fréquentes, il est
- important que le processus de planification et de tenue d'une assemblée générale extraordinaire soit
- clairement défini afin de garantir que les pétitions pour des assemblées générales extraordinaires
- puissent être traitées en temps utile, renforçant ainsi cet important mécanisme de responsabilité.
- +Commentaires d’appui de l’auteur.e
- +----------------------------------
- +
- La Constitution du PVC indique clairement que le Conseil fédéral est responsable en dernier ressort
- devant les membres réunis en assemblée générale. Cependant, les assemblées générales ordinaires sont
- peu fréquentes et il y a des situations où les décisions des membres ne peuvent pas attendre une si
- longue période de temps. C'est pourquoi notre modèle de gouvernance comporte des dispositions
- permettant de convoquer des assemblées générales en dehors du calendrier ordinaire. Il s'agit d'une
- caractéristique commune aux modèles de gouvernance où la plus haute autorité est l'assemblée
- générale des membres.
- Actuellement, le règlement 4.2.2 donne des instructions au Conseil fédéral sur le délai de sélection
- de la date d'une assemblée générale extraordinaire, mais il peut être interprété comme ne fixant
- aucune limite à la date de la tenue effective de l'assemblée. De plus, le règlement actuel ne fait
- pas de distinction entre les assemblées générales ordinaires où il y a un appel général de motions
- et une assemblée générale spéciale convoquée dans un but précis. Cela complique les délais fixés
- dans le règlement, car l'appel général de motions associé aux assemblées générales ordinaires
- détermine actuellement le temps nécessaire pour fixer la réunion. Avec la technologie d'aujourd'hui
- qui permet des réunions virtuelles ou hybrides, il est plus facile, d'un point de vue logistique et
- financier, d'organiser et de tenir une assemblée générale dans un délai raisonnable.
- +Valeurs des Verts
- +-----------------
- +
- Démocratie participative
- +Lien avec la politique actuelle
- +-------------------------------
- +
- +Ajouter à la politique actuelle du PVC.